Bloggutmaning: Ät upp maten!

22Nov09

Vi bara köper och köper och slänger och slänger både grejer och mat på ett sätt som känns långt ifrån okej. Varje svensk slänger helt galna 100 kg ätbar mat per år – här kan ni läsa mer om vilken klimatpåvpåverkan slängandet har.

För att påminna mig själv och er om att äta upp maten ni köper hem startar jag nu en bloggutmaning: Ät upp maten!

Utmaningen går ut på att öppna kylskåpet och tillaga en middag av det som finns där utan att gå och köpa något nytt. Ofta finns det massor av mat hemma som går att kombinera ihop till schyssta rätter.

Mitt bidrag till utmaningen blir en omelett – perfekt restmat.

omelett

Recept på denna omelett – 2 portioner

  • 4 ägg – inhandlade för att bli en crema catalana som vi aldrig hade tid att göra
  • 1 röd paprika – som vi köpte till denna svamppasta men som vi glömde bort att sätta i
  • Salami – som blev över från salamipastan häromdagen
  • Oliver – hade vi över efter Quornpastan
  • Soltorkade tomater – håller länge och är något vi haft hemma länge
  • Parmesanost – över efter Röda pesto pastan
  1. Blanda äggen med 4 msk vatten, salt och peppar.
  2. Häll i äggsmeten i varm panna och låt den börja stelna
  3. Innan den stelnat helt lägger du på pålägget så det hinner bli lite varmt innan det hela är klart.
  4. Riv över lite parmesanost

Till åt vi lite av karlns goda surdegsbröd. Hela middagen tillagad av mat som planlöst låg i öppnade förpackningar i kylen och höll på att bli lite för gammalt för att man ska vilja äta upp det. Maten är superenkel, men god!

Omelett
Jag utmanar följande bloggare att laga en maträtt av det som finns hemma och blogga om det! (alla andra får självklart också anta utmaningen):

Mer läsning om matslöseriet hittar ni här



19 Responses to “Bloggutmaning: Ät upp maten!”

  1. Häromdagen gjorde jag en tortilla fylld med uppskuren biff från gårdagen, creme fraiche, sweet chili, lök, farinsocker, och resterna från rödvinssåsen som fick koka ihop, lite blandade grönsaker i kylen, tortillan hade jag i frysen. Supergott blev det!

  2. Naturligtvis helt ovetande om att jag skulle ramla över din utmaning gick det till precis så när jag lagade lunch idag.
    http://amningshysteri.blogspot.com/2009/11/at-upp-maten.html

  3. Roligt, och givetvis ett mycket bra initiativ. Jag är med! :-D

  4. Visst är det bra att man slutar slänga bort mat. Bra att du uppmärksammar detta!
    Jag föreslår dock att man angriper problemet på ett annat sätt, vid källan alltså inköpen. Här är lite av mina funderingar i ämnet:
    http://cykelidag.se/2009/11/23/den-har-veckan-slanger-vi-lite-mindre/
    Hälsar Ivan

  5. Jag är helt med dig, det finns ingen vett och sans i att slänga så mycket som vi gör. Tänkte måste börja i affären, beräknar man verkligen rätt, köper man inte för mycket mat av samma typ (pålägg, ost, mejeri osv), men den stora utmaningen är att inte rädas lite halvgammal mat i kylen, det går ofta att äta grejjer som gått ut, man måste bara smaka och lukta och våga lite på det. Bra initiativ!

  6. Smart! Jag åker hem till Sverige om två veckor så jag skall försöka att inte handla så mycket nytt, utan istället försöka äta upp det som finns hemma!

  7. 7 lottabrinck

    Glöm inte heller bort att även till synes hopplösa fall kan bli läckerheter som lät skrumpnande grönsaker som funkar bra som bas i en buljong och en grönsakssoppa. Och varför inte koka stenhård, sockrig torkad frukt med rött vi n och kryddor till en julig kompott? http://lottabrinck.wordpress.com/2009/12/05/lordagsgodis-torkad-frukt-i-rodvin/
    Som alltid är det bara fantasin som är begränsningen.

  8. 9 Angelina

    Oj vad kommentarer och läsare detta inlägg dragit. Hurra!

    Boel och Jonna: Bra att ni äter av det som finns och såna goda saker också, det bevisar ju verkligen att det inte bara behöver bli trist grå pyttipannan av rester!

    Ivan och Mikala: Självklart ska man tänka sig för innan man handlar, och veckoplanering är väl en bra grej då. Vill man äta en rätt med t.ex. kronärtskocka så kan man planera in en till rätt med samma ingrediens samma vecka.

    Emma: Bra där, du kan ju också handla nytt men utefter de saker du redan har så att du äter upp dem.

    LottaBrink: Vilka avancerade tips! Själv gjorde jag en efterrätt med banan i helgen, bananen var alldeles mörkbrun och geggig – så där så att jag aldrig skulle ha ätit den som den var. Men att värma i ugnen och servera med choklad gick fint :)

    Tina: Så bra! Vilka schyssta maträtter det blev! Är sugen på att göra piroger själv någo ndag – bra sätt att ta till vara på lite av varje.

  9. Nu har även jag tagit utmaningen vidare, toppen att debatten är igång tycker jag!
    http://njutmaten.blogspot.com/2009/12/aven-jag-ater-upp.html


  1. 1 Bonuspasta « Lotta Brincks matblogg
  2. 2 Veckomatsedel vecka 50 at pickipicki
  3. 3 Bloggutmaning: Ät upp maten! at pickipicki
  4. 4 präktigt om bloggutmaningar « viktigheter
  5. 5 Kastar du mat? at pickipicki
  6. 6 Matproffspappan & jag » Ät upp maten! – igen
  7. 7 Matproffspappan & jag » Tips om tävling!
  8. 8 Matproffspappan & jag » Bananer i ugn

Lämna en kommentar